BLOG


Terug

'Ik kom er niet aan toe door de waan van de dag'

Afgelopen maandag had ik met een aantal notarissen een terugkomdag van de opleiding Meesterlijk Contact.
Een belangrijk inzicht was: ‘ik zou meer tijd moeten maken om met mijn medewerkers in gesprek te gaan. Vaak ontbreekt het mij aan die tijd. De dossiers gaan altijd voor’. Het vraagt een verandering in denken en doen om de bestaande gedragspatronen (zowel individueel als op organisatie niveau) te doorbreken.
In de afgelopen 7 jaar heb ik in mijn rol als HR business partner gezien dat er 2 redenen zijn waarom mensen of organisaties veranderen: noodzaak of ambitie.
Hoewel op veel advocaten- en notariskantoren zichtbaar is hoe lastig het is om hun waardevolle professionals te behouden, wordt de noodzaak vaak nog niet gevoeld.
Dat betekent dat er een ambitie moet zijn om zaken anders te organiseren. En dus om tijd te ‘maken’ om in gesprek te gaan met medewerkers.

Zojuist volgde ik een zeer interessant webinar bij HR Academy over de ‘veranderende carrièrebehoeften van medewerkers’.
Uit onderzoeken onder duizenden medewerkers zijn duidelijke trends waarneembaar.
Een aantal van de inzichten die ik opdeed tijdens het webinar:
– 76% (!) van de mensen overweegt een carrierewijziging binnen het komende jaar;
– 81% van de mensen maakt melding van ontevredenheid bij huidige werkgever;
– medewerkers zoeken naar mogelijkheiden om te leren/skills te ontwikkelen (27%) en/of een andere rol binnen de organisatie (27%).

Uitgaande van deze feiten en een vergelijkbare trend die ik zie binnen de advocatuur en het notariaat, is mijn tip aan partners, werkgevers en leidinggevenden:
– ruim tijd in in je agenda voor ‘met de voeten op tafel’ gesprekken met medewerkers (zie hen als je belangrijkste klanten….);
– vraag in dat gesprek naar hun behoeften. Vul het niet in voor ze, schrijf geen zaken als vaststaand voor, maar voer een open gesprek;
– luister écht naar wat medewerkers zeggen. Doe niet alleen ‘medewerkers-tevredenheids-onderzoeken’ of anderszins, maar heb (bij voorkeur) dagelijks of in ieder geval wekelijks contact met hen. Persoonlijke aandacht is key.

Het webinar werd afgesloten met de oproep: ‘wacht niet te lang’.
Die oproep neem ik graag over.
Voor je het weet komt je ambitie om goed personeel te behouden te laat en is er alleen nog de noodzaak.

Wil je weten HOE jij als werkgever dit soort gesprekken voert?
Communicatie is de sleutel tot échte verbinding.
Op 21 maart as start de opleiding Meesterlijk Contact voor partners, werkgevers en leidinggevenden.
Meer informatie over de opleiding vind je hier.

Je kunt ook nog deelnemen aan de proeverij die plaatsvindt op 22 feb as (van 09.30 uur tot 12.30 uur) door een mail te sturen naar training@meesterlijkcontact.nl. Je kunt ook vrijblijvend de brochure aanvragen.

PS in de opleiding wordt oa aandacht besteedt aan talentmanagement, generatiemanagement (hoe maak ik beter contact met de nieuwe generatie en behoud ik hen voor kantoor) en jouw manier van leiderschap.

ST!R
Algemene voorwaarden