BLOG


Terug

Ben jij een 'T-shaped' jurist ?

Experts vinden dat jij een ‘T-shaped client loving lawpreneur’ moet worden. Zo werd in het NRC Handelsblad van 17 maart 2014 bepleit door 5 bestuursvoorzitters van grote advocatenkantoren. Zij stellen dat de opleiding van juristen breder moet. Ze moeten zogenaamde ‘T-shaped professionals’ worden.

Wat is dan ‘T-shaped’? Hiermee wordt bedoeld dat juristen diepgaande kennis (de staander in de letter T) moeten combineren met meer algemene kennis en vaardigheden (de ligger in de T).

Naast academische vaardigheden als analytisch denken, argumenteren en interpreteren is volgens de 5 bestuursvoorzitters van grote advocatenkantoren ook een basiskennis van de psychologie, sociologie, politicologie en economie onontbeerlijk om de huidige complexe problemen van cliënten op te kunnen lossen.

Een echtscheidingsadvocaat moet begrijpen wat de psychologische impact is van een scheiding. Een rechter moet gevoel hebben voor de maatschappelijke effecten van zijn beslissing. En een bedrijfsjurist moet weten wat de financiële gevolgen zijn van een contractbreuk”, aldus de 5 bestuursvoorzitters.

Weten wat de psychologische impact is van een echtscheiding voor een cliënt, dat als bijvoorbeeld wordt gegeven, is essentieel om een goed juridisch advies te kunnen geven. Om deze impact voor beide partijen te kunnen beoordelen heb je inzicht nodig in de gedachten en gevoelens van je cliënt(en). Dat vereist niet alleen basiskennis van psychologie maar ook empathie: de vaardigheid om je in te kunnen leven in de gedachten en gevoelens van anderen.

Empathie is mijn stokpaardje omdat mijn emphatisch vermogen mijn grootste kracht is. Het is een vaardigheid die mij als professional veel heeft gebracht. Het wordt vaak geschaard onder de ‘soft skills’ omdat het een andere vaardigheid vereist dan de ‘hard skills’: feiten en kennis en oplepelen aan je cliënten. Maar als jij je niet in kunt leven in je cliënt zul je er ook nooit achter komen of de feiten en kennis (de ‘hard skills’) die jij met hem of haar hebt gedeeld echt is aangekomen bij en begrepen door je cliënt. Omdat het een vaardigheid is die je niet met de linker- maar met de rechterhelft van je brein te maken heeft, daarover meer in mijn volgende blog, vereist het een andere aanpak.

Wat daarvan zij, of je het nu een ‘soft’ skill vindt of niet, feit is (!) dat je deze niet-inhoudelijk-juridische vaardigheden nodig hebt om je vak succesvol uit te oefenen.
Het is daarom mijn missie om zoveel mogelijk juridische professionals te helpen om deze vaardigheden te ontwikkelen. Waarom? Omdat ik ervan overtuigd ben dat de juristen met empathische vaardigheden de ‘trusted advisors’ zijn van de toekomst en het verschil zullen maken in de juridische dienstverlening.

Wil jij hier mee over weten in jouw eigen rol als jurist of als werkgever of begeleider van andere juristen?
Neem dan contact met mij op. Ik help je graag om een ‘T-shaped client loving lawpreneur’ te worden ofwel een
‘T(amara)-shaped professional’ haha 😉 en ik vertel je graag over mijn passie en hoe die jou (verder) kan helpen!

Professionele groet,

Tamara

PS ontvang je graag nog meer gratis tips en adviezen? Stuur dan een mail naar info@meesterlijkcontact.nl en ontvang mijn gratis nieuwsbrief.

ST!R
Algemene voorwaarden