Ik had laatst een intake gesprek met een deelneemster aan de opleiding tot ‘meester in contact’ die start op 27 september 2021.
‘Mijn werkgever heeft aangegeven dat het fijn zou zijn als ik ‘sterker’ over kom. Inhoudelijk juridisch vindt hij mij heel goed, maar ziet dat ik het lastig vind om dat goed over te brengen. Ik ben een rustige persoonlijkheid en kom daardoor soms timide over als ik besprekingen voer. Ik vraag me ook vaak af of ik het wel goed doe, of ik de juiste dingen zeg. Dan wordt ik onzeker. Cliënten zouden daardoor kunnen twijfelen of ik wel over de juiste kennis beschik. Soms wordt mij ook verweten dat mijn besprekingen te lang duren. Met mijn mensgerichte benadering wil ik leren hoe ik steviger in mijn vak kan worden, zodat ik met meer zelfvertrouwen mijn werk als kandidaat-notaris kan uitvoeren.’
Tijdens de opleiding werken we aan:
– verbale communicatie: je krijgt op veel verschillende manieren tools aangereikt om de juiste taal met cliënten te leren spreken zodat zij jou beter begrijpen en je meer aansluiting ervaart;
– inzicht in de psychologische aspecten van het menselijk gedrag. Door dit inzicht verbreed je je woordenschat en begrijp je exact wat er zich in de ander afspeelt, zodat jij daar op een professionele manier op in kunt haken;
– non verbale communicatie: wat straal jij zelf uit en wat straalt jouw cliënt uit? Je leert lichaamstaal te analyseren, zodat je als het ware je cliënt kunt ‘lezen’. Je werkt aan je eigen houding en gedrag en aan hoe je spreekt. Welke woorden gebruik je om je (juridische) boodschap over te brengen?
Wat levert dit je op?
Je krijgt een andere blik op communicatie en kunt met meer zelfvertrouwen (en daardoor meer plezier) besprekingen en telefoongesprekken voeren en op een duidelijkere manier (bijvoorbeeld in brieven en email) contact maken met cliënten.
Anders gezegd: je bent na het volgen van de opleiding een stevige professional, die niet zomaar uit het veld geslagen kan worden.
Wat leer je in de opleiding?
Aan de hand van het Meesterlijk Contact model, ervaar je stapsgewijs HOE je als empathische jurist de regie kunt nemen in communicatie en je empathisch vermogen vóór je kunt laten werken. Ik gebruik veel voorbeelden uit mijn eigen jarenlange ervaring als jurist (ruim 20 jaar) en we bespreken de casuïstiek die je zelf inbrengt. Je leert hoe je in de praktijk ook met de meest lastige gesprekspartners in contact kunt blijven. Anders gezegd: je bent niet snel meer van de wijs te brengen en legt een stevig fundament voor jouw manier van communiceren, zodat je weet hoe je kunt handelen als het lastig wordt. Ook of juist als je in een gesprek bent met een ander en een moment van paniek of stress ervaart, weet jij wat je op dat moment kunt doen.
‘Zeker zijn van je zaak’ is kort gezegd wat het volgen van deze opleiding jou oplevert. Zodat je niet alleen op inhoudelijk vlak sterk bent, maar ook zeker weet dat je in staat bent om dat op de juiste manier over te brengen, ongeacht hoe de ander zich gedraagt. Zelfs als je gesprekspartner boos is of zich geïrriteerd gedraagt, weet jij wat je kunt zeggen. En, heel belangrijk, je weet dan exact hoe je toch in contact kunt blijven en welke vragen je dan kunt stellen. Je hebt geleerd om hier op een andere manier mee ’te dealen’. Jij beseft als geen ander dat je de ander of de situatie niet kunt veranderen en hebt ervaren dat alleen jij zelf invloed hebt hoe jij hier in gaat staan. Je hebt geleerd om op een bij jou passende manier duidelijk te verwoorden wat jij ervaart, wat jouw grenzen zijn en je beseft dat een beter contact met een gesprekspartner begint met contact met jezelf. Weten wie je bent, wat jouw talent is en waarom jij doet wat je doet zijn essentieel als je wilt begrijpen waarom je op een bepaalde manier gedraagt en communiceert.
Wil je meer informatie?
Heb je iets in deze voorbeelden herkend en zou jij hier ook aan willen werken? Bel of mail dan geheel vrijblijvend om een afspraak te maken voor een ‘meesterlijk contact gesprek’. Dit doen we telefonisch of online (zoom of teams). Dit gesprek verplicht je tot niets!
Je kunt ook gratis de brochure aanvragen door de mailen naar info@meeesterlijkcontact.nl.
Ben je na het lezen van deze blog enthousiast en wil je meteen aan de slag? Je kunt je nog aanmelden; we starten op 27 september 2021 met een programma aan het eind van de middag, daarna een gezellig etentje en overnachting. De volgende dag gaan we met veel enthousiasme verder. De opleiding duurt 6 maanden en levert voor (kandidaat- en toegevoegd) notarissen 22 PE punten op, toegekend door de KNB. Meer informatie over de data vind je hier.
Waarom een meesterlijk contact-intakegesprek?
Van belang voor mij is dat je niet alleen denkt dat het nuttig is voor je, maar ook dat je het gevoel hebt dat het bijdraagt aan jouw ontwikkeling. Jij gaat groeien als T-shaped professional in de advocatuur/bedrijfsleven of futurprof in het notariaat. Dat moet je willen en ik vind het belangrijk dat we allebei een klik ervaren. Waarom? Ik werk laagdrempelig met kleine groepen (4-8 personen), omdat ik het heel belangrijk vind dat je je veilig voelt. Alleen dan kun je het maximale uit de opleiding halen voor jezelf. Een intakegesprek duurt gemiddeld 20 tot maximaal 30 minuten. Van 13 tot en met 22 september kun je zelf een intake gesprek (overdag of ’s avonds!) inplannen via deze link.
Ik hoop je te spreken of zien!
Hartelijke groet,
Tamara