Terug
Blijft jouw kantoor aantrekkelijk voor juridisch talent?
Op 3 maart 2020 werd een blog van mij gepubliceerd door B4B Coaching en Investments en lees je hier.
‘De war for talent verbreedt zich’; zo blijkt in een artikel in het blad Mr. dat een rondetafelgesprek tussen topkantoren beschrijft. De juridische dienstverlening staat aan de vooravond van grote veranderingen. ‘Hoe stuur je een kantoor in zo’n klimaat de goede richting op?’
Twee quotes uit dit artikel:
‘Wij hebben daarom naast de klassieke partnerroute meerdere trajecten geïntroduceerd om tegemoet te komen aan de nieuwe generaties topjuristen. Meer op de inhoud gericht bijvoorbeeld, met verschillende keuzes qua carrière, want partner worden is allang niet meer heilig’, aldus Mark Kater, bestuurslid bij AKD.
‘Het is belangrijker geworden de goede mensen binnen te halen’ en ‘de grootste verandering (in businessmodel) is echter de wens van de jongere medewerkers zelf: die willen echt niet allemaal partner worden en hebben een kortere horizon. Voordat ze echt goed ingewerkt zijn, kunnen ze al een ander pad inslaan. Wat wij als kantoor kunnen doen, is mensen zo goed mogelijk opleiden en zo vroeg mogelijk boeiend werk geven.’
Enkele feiten
* feit is dat de arbeidsmarkt in de juridische dienstverlening verandert, zo blijkt uit arbeidsmarktspecials in het notariaat, de advocatuur en de fiscale adviespraktijk;
* feit is dat de nieuwe generatie juristen andere waarden, normen en wensen heeft;
* feit is dat veel van deze nieuwe generatie juristen daarom het vak verlaten of ziek worden.
Hoe ga je hier als kantoor/maatschap/bestuur mee om?
Het is voor een juridische werkgever zaak dat je in je personeelsbeleid voor 2020, oog hebt voor de trends die spelen in de markt. In mijn optiek zul je daarom aandacht moeten besteden aan de hierna genoemde 5 punten. Maar belangrijker nog is deze tip: zorg dat die punten inhoudelijk worden vormgegeven. Geef het handen en voeten in de praktijk van alledag. Ga ermee aan de slag. Het jaar 2020 is pas net begonnen. En als je er door je drukke praktijk of om andere redenen niet aan toekomt, ga dan met iemand samenwerken of huur iemand in die je daarbij kan ondersteunen.
- Start with why: stel jezelf de vraag waarom je graag wilt dat deze medewerker bij je werkt (en blijft werken). Wat zie jij als zijn of haar toegevoegde waarde? En stel deze vraag ook aan de medewerker: waarom wil hij of zij graag bij jou/jouw kantoor werken? Wat ziet hij of zij als zijn of haar toegevoegde waarde?
- Besteed aandacht aan duurzame inzetbaarheid: voorkom dat duurbetaalde juridische krachten uitvallen door werkdruk en stress. Hierdoor bespaar je niet alleen de kosten door uitval bij ziekte, maar ook de daarmee gepaard gaande overige kosten.
- Maak tijd voor loopbaan- en persoonlijke ontwikkeling: in welke (levens)fase zit een jurist? Houd hier rekening mee in de ontwikkeling die je voorziet voor deze jurist. Maak samen een op maat gesneden (persoonlijk) ontwikkelingsplan. Zo geef je meteen ook toekomstperspectief en maak je dat inzichtelijk en bespreekbaar.
- Denk na over ‘generatiemanagement’: als je kijkt naar de toekomst van je kantoor is het, behalve oog te hebben voor de levensfase, essentieel om aandacht te besteden aan de vraag: hoe ga ik om met de nieuwe generatie juristen. Deze juristen, ofwel de ‘happy holics die het niet meer voor de poen doen’, vinden een prettige werksfeer belangrijker dan een bonus en blinkende leaseauto. (Uit het boek: ‘Happy Holics, leidinggeven aan mensen die het niet doen voor de poen’ door Itamar Sharon).
- Zorg dat je als kantoor aantrekkelijk blijft voor jonge juristen en ga hierover vooral met hen in gesprek. De ‘moderne’ medewerker is bijvoorbeeld op zoek naar autonomie, binding en competentieontwikkeling. Dat vereist een andere vorm van/manier van leidinggeven en begeleiding dan nu vaak gebeurt op de meeste kantoren.
Wat kun je doen?
- Investeer vooral tijd en aandacht aan de menselijke aspecten; de behoeften die spelen binnen je eigen kantoor. Sfeer en collegialiteit zijn de hoofdredenen waarom iemand gaat of blijft. Je kunt niet bepalen of juristen bij je willen blijven werken. Dat kunnen zij alleen zelf. Het enige dat je als werkgever kunt doen, is een zodanige sfeer en omstandigheden creëren dat mensen bij je willen blijven werken.
- Richt je pijlen niet alleen op je klanten, maar ook op je medewerkers. Denk niet: wat als we investeren in onze mensen en ze vertrekken? Focus op wat je wél wilt bereiken, want: ‘wat als je niet investeert in je mensen en ze blijven…’
- Als je oog hebt voor de mens achter de meester kun je, kijkend naar iemands persoonlijke drijfveren, kwaliteiten en skills, inspelen op de trends die spelen in de juridische arbeidsmarkt. Zo behaal je meer resultaat met dezelfde mensen, voorkom je uitval en vertrek en kun je de toekomst van je kantoor veiligstellen!
Wil je meer informatie of een op jouw kantoor toegespitst strategisch personeelsplan?
Met de juiste persoon op de juiste plek?
Zodat je mensen weet te binden en boeien aan je kantoor?
Ik sta je graag vrijblijvend te woord.