Ik geloof er heilig in dat het verbeteren van communicatieve vaardigheden kantoren en organisaties heel veel oplevert. Maar wat is dat dan precies? Wat levert het je concreet op? Daar wil ik in deze blog eens bij stil staan.
Als mensgerichte professional vind ik het belangrijk om mensen te inspireren. Daar haal ik écht mijn werkgeluk en plezier uit. Mensen enthousiasmeren.
Gisteren en vandaag was ik in gesprek met diverse professionals die als leidinggevende, partner in de bestuurskamer of werkgever aan het roer staan van een organisatie of kantoor. Ik merk aan mezelf dat ik het op dat soort momenten lastig vindt om precies te benoemen wat het eindresultaat is dat ik help te bereiken. Ik ben zeker doelgericht, maar vind tegelijkertijd dat er eerst aandacht moet zijn voor het menselijke stuk binnen een kantoor. Nu snap ik ook dat een organisatie niet wil betalen voor een vage dienst, maar mijn eindproduct is geen akte, brief of processtuk.
Misschien helpt het ook niet echt dat ik niet in hokjes en vakjes denk. En mezelf daar ook niet in wil plaatsen of laten plaatsen. Dus stel ik mijzelf de vraag: waar help ik kantoren dan precies mee? Hoe concreet kan ik dat maken?
Met mijn opleiding tot meester in contact bijvoorbeeld: wat levert het een deelnemer op als je meester wordt in het maken van contact?
Ik noem wat voorbeelden:
– je krijgt de tools in handen om te begrijpen wat het effect is van het gedrag van de ander op jou en andersom;
– je beschikt over praktische vragen die je aan jezelf en de ander kunt stellen en je leert als het ware een nieuwe taal om letterlijk en figuurlijk op een ander niveau met je gesprekspartner te communiceren;
– je kunt omgaan met weerstand van anderen en weet wat je kunt zeggen tegen lastige medewerkers en cliënten.
Daardoor heb, krijg of neem je de regie in communicatie.
Daarnaast zorgt het ervoor dat jij er als leidinggevende, werkgever of bestuurder voor dat je medewerkers met in plaats van over elkaar praten.
Wat dat je oplevert? Het bespaart heel veel tijd die anders onderling bij het koffiezet apparaat verspild wordt.
Dat er veel dingen die op een kantoor/in een organisatie gebeuren op de werkvloer NIET benoemd worden, maakt niet dat ze er niet zijn. Deze issues zijn er wel degelijk. Als je daar tijd en aandacht aan besteedt, bevordert dat de efficiëntie van medewerkers en DUS de productie en omzet die ze maken. Er zijn legio wetenschappelijk onderzoeken die uitwijzen dat als mensen goed in hun vel zitten (als er geen weerstand is en ze het gevoel hebben bij te dragen aan wat het kantoor uitdraagt), ze veel productiever zijn.
Kortom; oog hebben voor de mens achter de meester heeft tot doel:
– blije medewerkers (het menselijke stuk);
– die productiever zijn en meer omzet maken (het resultaat gerichte stuk).
Organisaties/kantoren die alleen oog hebben voor het resultaat gerichte stuk (omzet), zullen (gaan) merken dat steeds meer medewerkers ziek worden, uitvallen met stress/burn-out en/of uit onvrede ergens anders gaan werken.
Dat is mega inefficient gezien de tijd, het geld en de energie die je erin steekt of hebt gestoken. En, dat is meetbaar.
Neem bijvoorbeeld een gemiddeld advocatenkantoor waar een stagiair na 3 jaar beroepsopleiding toch besluit om naar een ander kantoor te gaan. Gedurende deze 3 jaar is er tijd, geld (in ieder geval de kosten van de beroepsopleiding) en energie (in het opleiden) in deze persoon gestoken. De kosten van de beroepsopleiding mogen niet worden teruggevraagd volgens de regels van de Orde van Advocaten. En de tijd (is ook geld toch?) en energie die er in deze persoon is gestoken ben je ook kwijt.
Dus als een beslisser binnen een organisatie mij vraagt, wat is het resultaat van tijd, energie en geld steken in het ontwikkelen van mijn communicatieve vaardigheden en die van mijn medewerkers? Dan is mijn antwoord: het behoud van personeel, productiever personeel omdat er op de werkvloer minder tijd verspild wordt aan praten over elkaar en over jou als leidinggevende/bestuurder/werkgever en personeel dat minder snel ziek wordt omdat ze beter in hun vel zitten (waar ze mee zitten is/wordt bespreekbaar gemaakt). Anders gezegd: als de manier waarop jij als leider communiceert en de dingen doet binnen kantoor /jouw organisatie, verandert de sfeer, verandert de cultuur, verandert het gedrag van medewerkers en verandert je kantoor. Je wordt als kantoor aantrekkelijk voor nieuwe mensen en mensen die al bij je werken willen blijven. Uit arbeidsmarktonderzoeken blijkt namelijk al jaren (en nog steeds) dat medewerkers een goede sfeer, fijne werkcultuur, en het bespreken van ontwikkel mogelijkheden dé belangrijkste redenen zijn om ergens te gaan werken of (voor mensen die al ergens werken) te blijven.
Ik denk dat dit voldoende doelgerichte, concrete en op het resultaat van je kantoor/organisatie gerichte argumenten zijn.
Wat denk jij?