BLOG


Terug

Drie tips voor juridische werkgevers: hoe een glimlach zorgt voor meer omzet!

 

Ben jij als jurist(e) als zelfstandige werkzaam, heb je een eigen kantoor, praktijk of werk je binnen een maatschap of BV als advocaat of notaris?
In deze blog geef ik je 3 waardevolle tips die jou als werkgever inzicht kunnen geven hoe jij kunt zorgen voor een glimlach. Op je eigen gezicht, dat van je werknemer èn dat van je cliënten.

Met als resultaat voor jou als werkgever: zonder extra kosten meer omzet genereren per werknemer!

ZO WORDT ELKE GLIMLACH GOUD WAARD….

Je houdt van je vak en ook van je vrijheid om zelf te kunnen en mogen beslissen. Maar deze vrijheid en keuzemogelijkheid levert ook wel eens extra druk op. Op zich is er niets mis met druk zijn en druk ervaren. Misschien heb je deze druk zelfs nodig om optimaal te kunnen presteren. Maar als deze druk te lang aanhoudt en je er niet voor zorgt dat er soms even geen druk is kan het stress opleveren. Stel je kiest ervoor om een bepaald vast (laag) tarief te hanteren voor jouw cliënten. Dat is wat je uit wilt stralen. Je wilt laagdrempelig zijn. Cliënten weten jou daardoor te vinden.  Je kantoor loopt geweldig goed maar daardoor neemt ook de werkdruk bij je werknemers toe. Je wilt vooruit met je kantoor en omdat het jouw kantoor is wil je daar dag en nacht al je energie in steken. Maar van je personeel kan en mag je dit niet verlangen. Jouw medewerkers kunnen nog zo geïnspireerd zijn en hard willen werken, ook zij lopen een keer tegen hun grenzen aan. De boog kan niet altijd gespannen zijn. Jouw medewerkers zijn zelfstandige professionals met waarschijnlijk een groot verantwoordelijkheidsgevoel, maar mijn tip aan jou als werkgever is kijk hoe je werknemers in hun vel zitten en luister naar wat zij aangeven. Het kantoor is niet van hen. Jij moet de kar trekken en je medewerkers inspireren en motiveren. Hoe je dat doet? Niet door het geven van meer salaris wat veel werkgevers denken. Zelfstandige juridische professionals motiveer je niet met geld is mijn ervaring. Nog meer salaris levert geen energie op. Het gevoel hebben dat jouw bijdrage er toe doet binnen kantoor wel.

Hoe zorg jij nu voor een glimlach op jouw gezicht, dan van je medewerkers en dat van je cliënten?
AANDACHT is het sleutelwoord tot succes. Dat begint met aandacht voor jezelf, aandacht voor je werknemers en aandacht je cliënten.

TIP 1: Geef aandacht aan jezelf
Het kantoor en/of jouw praktijk begint bij jou. Dus mijn eerste tip aan jou als werkgever is: neem af en toe de tijd om stil te staan bij je zelf. Hoe voel je je? Hoe is jouw balans tussen spanning en ontspanning? Levert je werk je energie op of kost het alleen maar energie. Kijk eens van een afstand naar jezelf. En luister naar jezelf. Naar de signalen die jouw lijf je geeft. Werkdruk is niet erg zolang het geen stress oplevert. Stress is beroepsziekte nummer 1 en zorgt voor lichamelijke en psychische klachten. Heb je rugklachten, nekklachten, veel hoofdpijn, slaap je slecht, ben je gespannen en kortaf, loop je voor je gevoel steeds achter de feiten aan? Moet je steeds vaker klanten aan het lijntje houden of klachten afhandelen? Of vergeet je steeds meer dingen en kun je alle ballen niet meer in de lucht houden? Wat je klachten ook zijn, besteed er aandacht aan. En tijd. Want ook deze tijd verdien je terug. Ook jij als werkgever bent maar een mens. Als jij goed in je vel zit en fit bent kun je je kantoor of praktijk beter runnen en je cliënten nog beter van dienst zijn. Ken je het voorbeeld dat stewardessen in een vliegtuig geven als ze de flight security uitleggen en wat je moet doen in geval van gevaar? Eerst je eigen zuurstof kapje opzetten, dan pas dat van je kinderen. Als jij niet eerst voor jezelf zorgt, kun jij voor niemand meer zorgen. Dat geldt ook voor jouw kantoor. Zorg eerst voor jezelf. Zodat je er daarna voor je werknemers en cliënten kunt zijn.

TIP 2: Geef aandacht aan je medewerkers
Mijn tweede tip aan jou als werkgever is: praat met je medewerkers. Geef je werknemers aandacht. Neem af en toe de tijd om een “met de voeten op tafel gesprek” of een persoonlijk ontwikkelingsgesprek met ze te houden. Geen functioneringsgesprek. Geen beoordelingsgesprek. Geen gesprek over de juridische inhoud, feiten en resultaten. Maar oprechte aandacht voor het menselijk aspect: hoe gaat het echt met je, waar heb jij behoefte aan, waar wil jij naar toe, weet jij waar ik naar toe wil met mijn kantoor en (wat) kun en (hoe) wil jij daar aan bijdragen? Medewerkers willen gehoord worden. Dat er echt naar ze geluisterd wordt, zonder dat de telefoon rinkelt en er een klant is die voor gaat. En ja, dat kost tijd. Maar mijn ervaring leert dat deze tijd en energie die jij als werkgever investeert zich dubbel en dwars terugverdient! Wat gebeurt en in en na zo’n gesprek namelijk: de werknemer voelt zich als mens gewaardeerd, gehoord, gezien en heeft alles wat hem of haar op het hart ligt kunnen uiten, zonder dat hier (financiële) consequenties aan verbonden zijn. Het gevolg: jouw medewerker voelt zich vrij, blij, gemotiveerd, geïnspireerd en wil (zonder dat jij daar om hoeft te vragen!) keihard voor je werken en is positief over jou en je kantoor en straalt dat ook uit naar collega’s maar vooral ook naar cliënten!

TIP 3: Stel doelen, maak keuzes en geef richting aan
Probeer de verwachtingen van zowel je personeel als je cliënten te managen. Geef je personeel duidelijk aan wat je wel en niet wilt, waar je met je kantoor naar toe wilt. Als je personeel weet wat het doel is waar ze naar toe werken, kunnen ze zich er beter mee identificeren en bepalen of en hoe zij daar een bijdrage aan kunnen leveren.

Jij bent de kapitein op jouw schip, jij bepaalt het einddoel, de richting en de koers, maar je moet hier wel over communiceren. Jouw personeel is kostbaar goed. Hoe groot of klein je boot ook is, zonder matrozen of scheepslui die jou helpen komt jouw boot niet vooruit. Inspireer ze en motiveer ze. Dan gaat jouw boot snel(ler) vooruit en volgt het de juiste koers naar jouw eindbestemming.

Wat betekent dat doelen stellen, keuzes maken en richting en koers aangeven concreet naar mijn idee?

Stel doelen: Bepaal waar jij met je kantoor/praktijk naar toe wilt. Wat is jouw missie (waarom is jouw kantoor opgericht, zie hiervoor de tips in de nieuwsbrief “start with why”). Waar wil jij over 5 of 10 jaar staan. Onderweg kun je je doelen altijd bijstellen, maar doelloos rond varen brengt je nergens…

Maak keuzes: Laat een ontwikkelingsgesprek niet wijken voor een cliënt. Ik weet dat dat in de praktijk vaak gebeurt. De cliënt en alles wat met zijn dossier  samenhangt gaat vaak voor. Maar als jouw medewerker niet goed in zijn vel zit, kost je dat meer cliënten dan die ene cliënt die even moet wachten…  Zie je medewerker ook als een cliënt die aandacht verdient. Geef je medewerkers het gevoel dat zonder hen jouw kantoor niet draait. Jouw personeel is jouw kapitaal. Investeer daar in door aandacht te geven. Daar groeien mensen letterlijk en figuurlijk van!

Geef richting/koers aan: Geef aan je medewerkers maar ook je cliënten duidelijk aan welke zaken je wel en niet doet, wanneer je bereikbaar bent en kom je afspraken na. En lukt het niet om iemand terug te bellen of de brief, advies of akte op tijd te versturen? Communiceer dat dan naar de cliënt, of laat dat iemand binnen je kantoor communiceren. Dan blijven cliënten niet voor niets zitten wachten. Cliënten zijn ook maar mensen. Mensen die begrip op kunnen brengen, als je ze maar informeert. Ook hier is aandacht het sleutelwoord. Cliënten zijn op zoek naar authentiek en oprecht contact. Als jij ze deze aandacht geeft, komen ze naar jou en wat belangrijker is: blijven ze bij jou omdat ze blij zijn met jou!

Zo eenvoudig kan het zijn. Door simpel aandacht te besteden aan jezelf en je werknemers kun jij zonder extra kosten veel meer omzet per werknemer genereren!
En zo verdien jij de tijd de je in je zelf en je werknemers investeert snel weer terug.

Ik hoop je te hebben mogen inspireren met deze 3 tips. Wil je een keer in een 1 op 1 gesprek sparren over jouw keuzes, grenzen, doel, richting, je personeel en/of werkdruk? In een gratis eerste gesprek sta ik je graag te woord!

Wil je meer – gratis! – tips en adviezen ontvangen ? Meld je dan nu aan voor de nieuwsbrief door een mail te sturen naar info@meesterlijkcontact.nl. Deze aanmelding verplicht je, net als het lezen van deze blog, tot niets.

Meesterlijke groet met een glimlach ;-),

Tamara

 

ST!R
Algemene voorwaarden