‘Ooit geprobeerd om je energie te managen in plaats van je tijd?’
Quote van Omdenken
Ik werk in de juridische wereld vooral met empathische professionals.
Wat ik daar mee bedoel?
Mensen die graag voldoen aan verwachtingen van anderen.
Mensen die een bepaalde mate van (organisatie) sensitiviteit hebben
Mensen die de lat voor zichzelf erg hoog leggen en het graag ‘goed willen doen’.
Deze professionals kunnen zich vaak meteen feilloos verplaatsen in de ander.
Ze voelen aan wat de ander nodig heeft.
Ze horen echt wat er gezegd wordt en wat er niet gezegd wordt.
Ze zien aan de ander dat er iets speelt.
Als je jezelf hierin herkent: dan is je empathisch vermogen jouw talent.
Misschien denk je nu: dat is toch geen talent, dat heeft toch iedereen?
Het antwoord hierop is nee, dit heeft niet iedereen.
Voor jou is het alleen zó gewoon, het hoort zo bij wie jij bent, dat het niet voelt als een gave/talent/kwaliteit.
Maar neem maar van mij aan -na de vele mensen die ik hierin heb gecoacht- dit is een talent.
Je talent is wie je bent!
Maar dan komt de volgende vraag: wat doe je met dit talent?
Is deze kwaliteit die je van nature hebt voor jou een zorg of een zegen?
Wat doe je als je geen idee hebt wat er gebeurt in contact met anderen?
Als je na een gesprek totaal leeg bent gelopen?
Als je geen idee hebt wat je wél had kunnen zeggen?
Als je totaal overdonderd bent door wat de ander tegen jou heeft gezegd?
Als iedereen bij jou zijn of haar verhaal komt doen en jij vervolgens met de ellende zit?
Als je aan het eind van je energie nog een groot deel van je dag over hebt?
Dan helpt het als je je eigen energie leert te managen.
Dat je weet dat en hoe het anders kan in de dagelijkse praktijk in je rol als jurist, in welke branche dan ook.
Ik heb daar de ‘Meesterlijk Contact Methode’ voor ontwikkeld, die ik gebruik in al mijn coaching, training en advies.
Wat je als empathische professional hebt aan coaching in het algemeen en deze methode in het bijzonder, wordt mooi verwoord in de zelfreflectie en feedback die ik kreeg van Caroline*:
‘Doorgaans “lees” ik mensen snel, voel aan iedereen hoe zijn of haar stemming is vandaag en ben vaak het aanspreekpunt voor de zoveelste klaagsessie van een collega. En zo werd mijn leven steeds zwaarder.
Want al die balast van een ander meesleuren is nogal een klus. Het vreet energie en pas als al het geweld van de dag is verdwenen, kon ik weer opladen. Wat een vermoeiend patroon. Ik dacht hier al veel over na.
Stiekem vind ik die dynamiek tussen veel verschillende ego’s op de werkvloer namelijk ook heel interessant.
Het is, denk ik, juist ook een kracht van de empathische professional om hier überhaupt al aandacht aan te besteden.
De empathische professional is van nature bezig met de stemming van zijn/haar omgeving.
Is het allemaal wel harmonieus genoeg, is iedereen blij, gaat alles goed, hoe kan ik er voor zorgen dat iedereen happy is en blijft. Het is een prachtige eigenschap, maar niet als je jezelf vergeet.
Dan gaat het verschrikkelijk veel energie kosten. En naast dit alles, is het ook nog de bedoeling dat je je werk naar behoren, of op de zuidas zelfs uitmuntend, uitvoert. Hoe dan?? Hoe stop ik dit energievretende patroon?
En is dit empathische denken niet ook best een gave kracht? Ik vind van wel. De niet-empatische mensen om mij heen bezitten deze kracht uitdrukkelijk niet. Dus kan ik daar misschien dan ook iets mee? Ik vroeg het me af maar het lukte eerder niet om de antwoorden te vinden.
Tamara, je stelde de juiste vragen en bezit de nodige kennis en kunde, ook uit eigen ervaring, om me net dat laatste zetje te geven. Namelijk tools voor een antwoord op de vraag: “wat doe ik hier nu daadwerkelijk aan”.
Met jouw tips en kennis (ik ben immers ook een jurist die de zaken van het leven ook graag met wat kennis wil onderbouwen) liet je me inzien dat de oplossing in mij zit. Wat fijn, en wat handig, want nu kan ik er ook zelf iets aan veranderen. Je leerde me hoe ik tijdens een energievretende gebeurtenis op werk bij mezelf kon blijven en daardoor niet alleen meer het gedrag van de ander analyseer.
Wat belangrijk is volgens mij, is dat je mij hebt laten zien dat mijn krachten juist heel waardevol zijn. Ik leerde van je dat empathie een kracht is als ik de focus legt op de kracht zelf. Als je alles maar met je laat gebeuren wordt het een valkuil, en nemen anderen jouw ruimte in.
Voor het inzetten van die kracht gebruikte jij de “Meesterlijk Contact Methode” met als 1e en misschien wel belangrijkste stap: Bewustwording. En niet de bewustwording van wat er allemaal om me heen gebeurt, want daar wist ik al alles van, maar de bewustwording van wat er in mij gebeurt in een energievretende situatie.
Ik als empathische professional mag ook aan mezelf denken. En dan ook graag iets eerder, dan pas aan het einde van de dag als je al helemaal vol zit met de energie van anderen. Het was erg fijn om dat te horen.
Nu ik deze methode in de praktijk kan brengen heb ik namelijk ervaren dat het niet de uitkomst is van het gesprek dat belangrijk is, maar dat het belangrijker was dat ik in dat gesprek niet teveel van mijn energie heb weggegeven. Ook wordt duidelijk dat door een vraag te stellen de ander ook gaat nadenken over zijn/haar gedrag.
Daarom is het denk ik geruststellend en duidelijk om te benadrukken dat het niet de bedoeling is om de ander in het gareel te houden (want dat lukt toch niet), of een oplossing te vinden voor datgene waar het gesprek over gaat, maar dat het doel is om niet teveel energie te verspillen aan een energievretende gesprekspartner.’
*Caroline is een gefingeerde naam van een van mijn coachees waarvan ik de privacy respecteer.
Kortom: het zijn van een professional met een groot empathisch vermogen is een talent.
En als je wilt weten hoe je daar anders mee om kunt gaan, zodanig dat het vóór je werkt in plaats van tegen je:
maak dan een afspraak en maak kennis met mijn zelf ontwikkelde methode.
Ik vertel je graag hoe het anders kan, zodat jij je energie beter kunt managen.
Interesse in een vrijblijvend gesprek?
Mail naar info@meesterlijkcontact.nl, bel naar 06-12557140 of vul het contactformulier in op www.meesterlijkcontact.nl.