BLOG


Terug

Maak meesterlijk contact als manager

‘Stuck in the middle’

‘Ik zit aan tafel bij Kees, een ervaren professional. Als zijn leidinggevende heb ik hem gevraagd een advies te schrijven. Inhoudelijk is er voor hem weinig eer te behalen aan deze zaak, maar ik heb van mijn manager de opdracht gekregen dit uit te besteden. Het gevoel bekruipt me dat ik klem zit. Wat ik ook doe, het werkt niet.
Mijn rol vraagt van me dat ik met iedereen mee beweeg. Ik moet me zowel in de medewerker als mijn manager verplaatsen, maar hoe ga ik daar mee om? Intussen merk ik dat ik bij allebei mijn mond moet houden en niet kan zeggen wat er daadwerkelijk speelt, omdat dat ‘not done’ is.’

Als dit soort situaties maar lang genoeg voort duren, raken mensen enorm gefrustreerd.
Het is frustrerend voor de professional op de werkvloer: waarom wordt er niet gezegd waar het echt over gaat? Kan dit nu niet anders dan het zo ‘over de schutting’ te gooien?
Het is frustrerend voor de leidinggevende die het in dit politieke spel nooit goed lijkt te doen.
Het is frustrerend voor de manager die het idee heeft dat er totaal niet naar hem/haar geluisterd wordt.

De hamvraag is: wat maakt dat er niet gesproken wordt over datgene waar het echt over gaat?
Wat ik vervolgens in dit soort situaties zie gebeuren? Mensen gaan over in plaats van met elkaar praten. Ze moeten hun frustratie ergens kwijt, maar:
– zijn niet in staat en/of hebben de tools niet om dit bespreekbaar te maken;
– weten niet hoe ze kunnen laveren / communiceren met de verschillende lagen in de organisatie/het kantoor;
– de sfeer binnen een kantoor of organisatie is niet veilig genoeg om te zeggen wat er écht speelt.
Communicatie is key hier.

Maar hoe dan vraag je je wellicht af? Hoe communiceer ik met ieder van hen op een voor mij passende manier?
Als jij leiding geeft aan een of meer professionals, vraag je dan eens af:
– is de sfeer op ons kantoor/in onze organisatie écht veilig?
– durven mensen mij vragen te stellen en ben ik voor hen écht bereikbaar?
– hoe commnuniceer ik met de verschillende lagen in de organisatie?

In de opleiding Maak Meesterlijk Contact voor senior professionals, leidinggevenden en werkgevers komen dit soort vraagstukken aan de orde. En krijg je concrete, praktische, tools om frustratie om te buigen naar communicatie.
Nooit meer met je mond vol tanden staan, ongeacht de situatie of persoon waar je in mee in gesprek bent, hoe fijn zou dat voor jou zijn?

Ik vertel je er graag over tijdens een vrijblijvende kennismaking live of online die je via deze link zelf kunt plannen.
Je kunt ook de sfeer van de opleiding komen proeven op 22 februari 2022 tijdens de kennismakingsochtend bij Kloosterhotel Zin in Vught van 09.30 tot 12.30 uur (investering € 150,- inclusief BTW, inclusief lunch en inclusief het boek ‘In 10 stappen Meesterlijk Contact’). Aanmelden kan via training@meesterlijkcontact.nl .

ST!R
Algemene voorwaarden