BLOG


Terug

Organisatie en management: werkstress in de juridische dienstverlening

In mijn artikel voor het blad LegalBusinessWorld schreef ik in februari 2018 een legal businesscase.
Met weergave van feiten, trends en ontwikkelingen op de juridische arbeidsmarkt (notariaat, advocatuur en fiscale dienstverlening).

Afgelopen week werden wederom een aantal van deze feiten gepubliceerd in het notariaat (notariaat magazine nr. 7, september 2018 en rapportage van peer reviews van het eerste half jaar van 2018).
De trends die ik eerder signaleerde, worden met bewijs gestaafd: vacatures in  zijn lastiger te vervullen en steeds meer juristen hebben last van werkdruk en stress/burn-out klachten.

Een aantal feiten op een rijtje:
– het ziekteverzuim was in het 1e kwartaal van 2018 hoger dan de afgelopen jaren. Een kwart hiervan had te maken met psychische klachten zoals werkstress en burn-out en deze ziekmeldingen duurden gemiddeld 57 dagen (bron: CBS);
– het stressniveau onder juristen is hoger dan bij andere beroepsgroepen: 44 procent van de notarissen en 35 procent van de advocaten ervaart een hoog stressniveau (ten opzichte van bijvoorbeeld huisartsen waar dat 33 procent is; bron: Movir);
– 14 procent (1 op de 7, net als het landelijk gemiddelde volgens het CBS) van de juristen zegt al eens uitgevallen te zijn met stressgerelateerde klachten;
– vacatures zijn lastig te vervullen, zowel voor juridisch geschoolde medewerkers als ondersteunend personeel (bron: rapportage peer reviews notariaat);
– er is een toenemende inzet van een flexibiele schil in de kantoororganisatie; dit is een factor van betekenis geworden die verband houdt met de continuïteit van het kantoor (bron: rapportage peer reviews notariaat).

Voorkomen is beter dan genezen!

Weet u wat het u kost als een medewerker daadwerkelijk 57 dagen ziek is?
En buiten de kosten van het ziek worden zelf kiest u er wellicht voor om tijdelijk iemand in te schakelen (flexibele schil, een ZZP’er) met alle kosten van dien.

En weet u wat het behalve deze kosten met zich mee brengt? Zoals:
– boze klanten, die daardoor langer op hun stukken moeten wachten of al heel lang wachten omdat de zieke werknemer er niet meer aan toe is gekomen;
– gefrustreerde werknemers die het werk van de zieke werknemer over moeten nemen (en daardoor ook kans lopen meer stress te ervaren in hun werk);
– alle dingen die u in het kader van het ziekteverzuim moet regelen (arbo arts inschakelen, plan maken voor de reïntegratie).

Kortom er gebeurt veel als iemand met stress klachten ziek wordt.
En als iemand in het kader van een reïntegratie terugkeert duurt dat traject vaak lang èn iemand is niet meteen volledig inzetbaar. Weer aanwezig zijn is niet hetzelfde als compleet hersteld zijn en kunnen functioneren zoals u (en de werknemer) gewend was.

Allemaal dingen waar u eigenlijk geen tijd voor heeft.
Toch?
Maar u wilt wel de continuïteit van uw kantoor waarborgen.

Kiest u voor duurzaamheid of winst?
Ik geloof dat beide mogelijk is.
Dat je kunt kiezen voor duurzame inzetbaarheid (van zowel juridisch geschood als ondersteunend personeel) èn winst kunt maken.

Dat vraagt wel om een andere manier van denken.
En om op strategisch niveau (personeelsmanagement en organisatieontwikkeling) naar het advocaten- of notariskantoor kijken.
Gebeurt dit niet, dan zal deze trend zich voortzetten en zal de continuïteit van kantoren in de juridische dienstverlening nog verder in het gedrang komen.

Wilt u eens vrijblijvend sparren over hoe u dit personeelsmanagement en/of organisatieontwikkeling vorm kunt geven binnen uw kantoor?
Bent u op zoek naar concrete tools en handvatten hoe u het aan kunt pakken en wat u kunt doen?
Of zoekt u ondersteuning op deze vlakken door iemand mét kennis van het vak?

Neem dan contact op via info@meesterlijkcontact.nl of bel naar 06-12557140.

ST!R
Algemene voorwaarden