BLOG


Terug

Werken aan dossiers is jouw business, werken aan jouw kantoor de mijne

De afgelopen 1,5 jaar heeft er een bijzondere ontwikkeling plaatsgevonden in mijn bedrijf.

Steeds vaker word ik gevonden door werkgevers/ondernemers in de juridische branche.
Ik fungeer voor advocaten- en notariskantoren (met 10 tot gemiddeld 30 medewerkers) als sparringpartner/klankbord voor de meest uiteenlopende vraagstukken.
Een kleine greep uit de meest gestelde vragen:

‘De sfeer op mijn kantoor is niet goed. Ik kan er de vinger niet opleggen maar heb geen tijd om me er in te verdiepen met al mijn overige werkzaamheden. Wil jij eens met mijn personeel in gesprek gaan?’
‘Ik wil mijn mensen aan mijn kantoor binden. Hoe doe ik dat?’
‘Vandaag heeft er zich weer iemand ziek gemeld. Hoewel ik iedere ziekmelding kan verklaren baart het me ook zorgen. Hoe nu verder?’
‘Wij zijn in gesprek met een nieuwe collega die partner wordt binnen ons kantoor. Wij willen graag weten of die persoon binnen onze maatschap past. Wat kun jij ons adviseren?’

Als klein meisje zag en hoorde ik de struggles van de maten van het advocatenkantoor van mijn vader.
Eens in de zoveel tijd vond bij ons thuis de maatschapsvergadering plaats.
Omgaan met personeel was vaak het sluitstuk van deze vergadering, maar leverde vaak ook de meeste buikpijn op.
‘Wij hebben toch geen tijd voor dit gezeur?’, ‘Kunnen ze die vrije dagen nou niet gewoon onderling regelen?’, ‘Hoezo wil je minder werken, je hebt toch gekozen voor dit vak?’.

Misschien herken je er iets van als jij alleen of met een paar maten een eigen advocaten- of notariskantoor runt.
Je bent zo druk met alles wat er van jou als werkgever en ondernemer verwacht wordt.
Je moet genoeg omzet maken om alle salarissen te betalen.
Je moet nieuwe klanten binnenhalen om continuïteit te garanderen.
Je wilt kwaliteit leveren aan je klanten.
Je denkt nét alles op orde te hebben met je personeel en opeens staat er weer iemand aan je bureau met de vraag ‘heb je even?’.

Ik begrijp als geen ander hoe dit werkt.
De werkdruk in de advocatuur en het notariaat -het vak waar ik zelf ruim 15 jaar werkzaam in ben geweest- is groot.
Hoe moet jij nu al deze ballen tegelijk in de lucht houden én er als het even kan als werkgever ook nog plezier aan beleven?

Dat is een uitdaging.
Een uitdaging waar je soms wel eens met iemand over zou willen sparren.
Een ‘buitenstaander’ op niveau. Maar wel iemand die je kunt vertrouwen.
Iemand die de ins en outs van jouw vak, de werkdruk en uitdagingenals werkgever  kent.

Met mijn jarenlange kennis en ervaring in de advocatuur en het notariaat sta ik je met raad en daad bij.
Voer ik persoonlijke (ontwikkel)gesprekken met jouw personeel.
Ben ik jouw vertrouwenspersoon. Iemand tegen wie je alles kunt zeggen. Die zonder oordeel naar jou luistert.
Die kennis heeft van het vak, een ervaren ondernemer is en veel mensenkennis heeft.

Wat dat dan inhoudt? Ik geef je wat voorbeelden van dingen die ik de afgelopen 1,5 jaar heb gedaan:

  • heidag/heidagen organiseren voor jou/jouw maten om samen te werken aan je kantoor en stil te staan bij vragen als: de toekomstvisie; waar willen jullie naar toe? hoe motiveren jullie je personeel?, hoe zorgen jullie dat goede mensen die je in dienst hebt bij je willen blijven werken?, hoe trek je nieuwe mensen om op de krappe arbeidsmarkt voor hoogopgeleide juridische professionals;
  • 1 op 1 klankborden via mail, telefonisch of whatsapp. Jij hebt een dilemma wat je niet met je personeel/kantoorgenoten of conculega’s kunt en wilt bespreken maar komt er zelf even niet uit. Voorbeeld: een medewerker zegt op, heeft een concurentiebeding. Jij wilt coulant zijn, maar zodra je dat doet wil die medewerker ook nog veel eerder uit dienst en zit jij met al het werk dat daardoor niet af komt;
  • een training (6 x 2 uur tijdens lunchtijd) organiseren om medewerkers weer met in plaats van over elkaar te laten communiceren, oog te hebben voor elkaars visie, te kijken naar elkaars kwaliteiten in plaats van te oordelen over wat de ander niet goed kan (aan deze training zijn binnen het notariaat PE punten toegekend);
  • een middag organiseren voor het personeel als uitje met een serieuze maar ook leuke component om ze te inspireren weer of met meer plezier met elkaar samen te werken.

De voorbeelden zijn legio.
Heb je er iets van herkend en zoek jij ook iemand die als vertrouwenspersoon voor jou/de maatschap kan fungeren?
Dan ben ik wellicht de juiste kantoorcoach voor jou/jullie.

Wil je vrijblijvend een keer kennis maken?
Dat kan!
Onder het genot van een kopje koffie op 1,5 meter, telefonisch of online.

‘Werken aan dossiers is jullie business, werken aan je kantoor de mijne’.

ST!R
Algemene voorwaarden